Udviklingsplan for SFO

”Klar til læring”

Målsætning

Overordnet mål er bedre faglig og social trivsel på Stenderup Skole, hvor vi understøtter Hedensteds kommunes børn- og ungepolitik. Vi har valgt at have et særligt fokus på følgende punkter i børn- og ungepolitikken:

• At sikre trygge lære- og væremiljøer. Miljøer hvor der er plads til, at barnet og den unge både kan vokse som menneske og vokse fagligt, i samspillet med andre.
  • At styrke børn i at blive hele mennesker med mod og tro på sig selv og egne evner.
  • At vise børn, at frustration og fejl er en naturlig del af tilværelsen og invitationer til læring
  • At understøtte børn og unge i at blive fælles-skabere.
  • At have stort fokus på trivselsfremme.
  • at understøtte børns viden og færdigheder inde for kost, krop og bevægelse
  • Via ovenstående understøtte børn fysiske, mentale og sociale sundhed.

Det vil vi gøre gennem en målrettet pædagogisk indsats i SFO med KLAR som omdrejningspunktet. Vi har igangsat en række tiltag der gerne skulle understøtte den målsætning.

• Struktureret dagsorden til P-møder i SFO.
  • Pædagogiske aktiviteter i SFO der tager sit udgangspunkt i KLAR.
  • Pædagogisk sparring
  • Vidensdeling mellem skole og fritidsdelen omkring det pædagogiske arbejde med KLAR.
  • Videns/uddannelse/kurser/kompetence opkvalificering af pædagogisk viden.
  • Større synlighed og dokumentation af SFO arbejde med KLAR.
  • KLAR som omdrejningspunkt for Brobygning.
  • KLAR i skolen
  • KLAR til SIM

Struktureret P-møder i SFO med KLAR på dagsorden

Tiltag:

• Månedlig p-møde i SFO med fast dagsorden.
  • KLAR og udvalgte punkter fra Børn - og ungepolitikken som faste refleksionspunkt.

Status og Effekt:

• Den struktureret dagsorden på vores p-møder i SFO, gør vi fastholder fokus på KLAR både til møderne og i vores daglige pædagogiske arbejde i SFO.

Pædagogiske aktiviteter i SFO der understøtter KLAR.

Tiltag:

• Månedlig aktivitetsplan for SFO og mere forberedelsestid til SFO pædagogerne.

Status og Effekt:

• Vi planlægger fast mellem 10-12 ugentlig pædagogiske aktiviteter, som understøtter KLAR.
  • Den udvidet forberedelsestid til pædagogerne har højnet kvaliteten af de pædagogiske aktiviteter.

Pædagogiske sparring

Tiltag:

• I skoleåret 20/21 mødes Pæd. team ugentlig til pædagogisk sparring.
  • Målet er højere pædagogfaglig fokus i arbejdet med børn med særlige behov i skole og SFO.

Status og Effekt:

• Håbet effekt: fokus på trivselsfremme for børn med særlige behov
  • Evaluering af tiltaget: december 2020

Tiltag:

• Arbejdstid og mødeplaner skal tage højde for at pædagogerne arbejder både på skolen og SFO.
  • Pædagogerne følger de børn som de tilknyttet til i skolen videre til SFO.

• Tilkendegivelser til P-møderne i SFO

Pædagogerne oplever større indsigt i børnenes dagsform, når de ankommer i SFO. Pædagogerne oplever styrket relationer til det enkelte barn og større indblik i det enkelte barns KLAR kompetencer. Pædagogerne oplever en mere sammenhængende arbejdsdag. Hvor det er nemmere at understøtte de KLAR mål, som de enkelte klassetrin og elever arbejder med.

Større synlighed og dokumentation af SFO arbejde med KLAR.

Tiltag:

• Videodokumentation af de pædagogiske aktiviteter. Videoerne og nyhedsbrev udgives hver måned på Aula.
  • Udarbejdelse af mål og indholdsbeskrivelse for Sfo.

Status og Effekt:

• Status er, at mål og indholdsbeskrivelse for Sfo’en er færdiglavet og skal op på vores hjemmeside.
  • Nyhedsbrev og video sendes ud hver måned.
  • Sfo’ens personale oplever mange positive henvendelser fra forældre og kollegaer fra skolen på baggrund af nyhedsbrev og stemningsvideoer. Personalet tilkendegiver det har højnet deres arbejdsglæde og faglige stolthed omkring det fritidspædagogiske arbejde.

KLAR som omdrejningspunkt for Brobygning

Effekt:

• Ved at holde en fast struktur i et dagsskema og med klare fokuspunkter i det pædagogiske arbejde og planlægning, så får vi skabt en tryg og gennemskuelig ramme med et højt pædagogfagligt indhold.

KLAR i skolen

Tiltag:

• Pædagogisk team er tovholder og planlægger tre årlige KLAR forløb til hele skolen.

• Evaluering april 2021

KLAR til SIM

• 4-klasserne fra fødeskolerne deltager til fællesskabsdag på SIM
  • Dagen er bygget op omkring fritidspædagogiske aktiviteter der understøtter KLAR