Brobygning

På Stenderup Skole arbejder vi med temaet: Skoleparathed - i brobygningsforløbet. Vores fornemmeste opgave med brobygningen er, at klæde børnene så godt på som overhovedet muligt, så de er Klar til læring, når der er skolestart efter sommerferien.

Hvad er KLAR til Læring?

Vores forståelse af begrebet Skoleparathed tager sit udgangspunkt i Hedensteds kommunes projekt: Klar til læring er en målrettet pædagogisk indsats for alle børn og unge fra 0-16 år. Målet er, at vi sammen skaber bevægelse, så børn og unge i forpligtende fællesskaber udvikler sig til livsduelige og fremtidsparate mennesker.

Kort fortalt er Klar til Læring et bevidst arbejde med børn og unges læring af syv kompetencer eller dyder om man vil, så barnet får de bedste forudsætninger for et godt liv både socialt og fagligt. Det betyder, at de professionelle i sundhedsplejen, dagplejen, daginstitutioner, skoler osv. løbende skal vurderer og tilrettelægge dagligdagens aktiviteter eller læringsforløb, så der skabes øve baner for barnet, hvor dyderne kommer i spil.

De syv kompetencer

1. Robusthed
  2. Behovsudsættelse
  3. Nysgerrighed
  4. Vedholdenhed
  5. Automatisering
  6. Selvregulering/selvdisciplin
  7. Gode omgangsformer

Ved at fokusere på de nævnte kompetencer vil vi arbejde målrettet på at udnytte alle børns potentialer.

Ved arbejdet med de syv kompetencer får barnet en større motivation og tro på egne evner. Han eller hun vil få en større forståelse af, hvad der skal til for at lære mest muligt, fx hvorfor det er vigtigt at kunne koncentrere sig, prioritere sin tid og kunne arbejde sammen med andre. Den forståelse – og evne - giver de professionelle voksne nye muligheder for skabe optimale situationer og forløb for læring.

Barnets tilgang til egen læring vil samtidig have positiv betydning for adfærden. Der er derfor alle mulige gode grunde til, at vi sætter fokus på KLAR til Læring.

Også et særlig øje for…

Overgangen fra børnehave til skole er måske et af de største og vigtigste skridt fremad i et barns liv. Det er både en spændende og udfordrerne tid som også kan være en smule utryg, da alt er nyt og ukendt. Det er derfor vigtigt, at vi skaber en så nemt gennemskuelig ramme som overhovedet muligt. Hvor børnene trygt, sikkert og i eget tempo, kan blive klar til første skoledag. Så ud over vores målrettede fokus på Skoleparathed, så har vi også et særligt øje for følgende:

• En gennemskuelig hverdag
  • Tryghed i overgangen fra børnehave til skole
  • Fortrolighed med de nye rammer, voksne og børn
  • Sammenhold, venskaber og fællesskab i den kommende børnehaveklasse
  • Faglighed og social udvikling

Sådan arbejder vi med det i praksis

Tryghed i overgangen fra børnehave til skole

• Vi afholder overleveringssamtaler med alle børnehaver som har børn der skal starte på Stenderup Skole.
  • Der følger et personale med fra Skovtrolden med i Brobygningen. De ”kendte” voksenrelationer er med til at skabe tryg og velkendt ramme for børnene.
  • Vi har venskabsklasser, hvor den kommende 4.klasse afholder en venskabsklasse-dag, hvor Brobygningen kommer på besøg hos dem.

En gennemskuelig hverdag

Vi arbejder med et fast dagsskema/skoleskema, som reflekterer den samme struktur som de går i møde efter sommerferien. Indholdet er ikke helt som en klassisk skoledag i børnehaveklassen men der vil være faste forløb, såsom Legeøen med børnehaveklasselederen og udeliv og bevægelse mm.

Skemaet for Brobygning 2021:

Mandag

Tirsdag

Den frie leg

Udeliv

Cykeldag

Den frie leg

Kreativ

Idræt

Udeliv

Fordybelse

Legeøen

Kreativ

3.madpakke

Grunden til det faste skema er at skabe en gennemskuelig ramme i hverdagen, hvor indkøring af en dagsrytme, som matcher skolens er i højsædet. Skemaet bruges til at strukturer en hverdag, hvor børnene får øvet automatisering f. eks: at komme ind fra frikvarter.

Skemaet er også personalets værktøj til at strukturer en hverdag, så vi fastholder det målrettet fokus på skoleparathed med læring i de syv kompetencer og det vi skal have et særligt øje for. Aktiviteterne i skemaet bliver derfor planlagt ud fra pædagogiske målbeskrivelser / læringsforløb, så der er et højt pædagogfagligt indhold som muligt, hvor fokuspunkterne fastholdes. Denne planlægning foregår i tæt samarbejde med brobygningspersonalet, børnehaveklasselederen og SFO-lederen som tovholder for hele forløbet.

Sammenhold, venskaber og fællesskab i den kommende 0. klasse

På skemaet har vi aktiviteter såsom: Leg og hygge, samling og pædagogiske aktiviteter. I disse aktiviteter har vi fokus på sammenhold, venskaber og fællesskab. Hvor der f. eks arbejdes med forskellige legegrupper, så børnene lærer hinanden at kende ud over deres selvvalgte venskaber i den ”fri leg”. Dette er især vigtigt, for de børn som ikke kommer fra Skovtrolden, så de så hurtigt som muligt finder venskaber og føler sig som en del af fællesskabet. Kort sagt: Der arbejdes med relationer og social læring.

Fortrolighed med de nye rammer, voksne og børn

I vores aktivitet benytter vi skoles faciliteter, så børnene lærer at færdes rundt på skolen og bliver fortrolig med den fysiske ramme. Derigennem lærer de også om skolens regelsæt, såsom at være stille på gangene når der er undervisning i gang, ingen sko i gymnastiksalen osv. Der planlægges også aktiviteter på tværs af klassetrinene, hvor de får kendskab især til børnene i børnehaveklassen.

Faglighed

Ud over Legeøen er der førskoleaktiviteter, hvor DR serierne Skæg med bogstaver og Skæg med tal er noget af det materiale der bruges. Der øves blyantgreb, skrive sit navn, lærer alfabetet, tallene fra 1-10, tælle og små regneopgaver mm. Imens der er fokus på de faglige opgaver øves der også klassens regler, såsom håndsoprækning, stille mens andre taler, vente på tur osv. - Især disse aktiviteter planlægges i tæt samarbejde med 0.klasselederen, så det børnene lærer i brobygning stemmer overens med de forventninger som de møder i børnehaveklassen.